Bezorgdiensten als Deliveroo en platforms, waar je afhaaldiners kunt bestellen, verwachten een stijging in bestellingen op 14 februari.
Mensen bestellen ontbijtboxen, brunches en speciale verrassingsdiners voor hun geliefden.
Parfum, schoonheids- en verzorgingsproducten, bonbons, juwelen en lingerie doen het ook goed dit jaar.
Afhaaldiners zijn populair voor Valentijnsdag. Alle restaurants die aangesloten zijn bij het platform thuisuiteten.nl zijn zo goed als uitverkocht aanstaande zondag 14 februari. Bezorgdienst Deliveroo verwacht ook een stijging in valentijnbestellingen, net als vorige jaren.
Het platform thuisuiteten.nl is een initiatief van marketing- en reclameadviesbureau Brands love people, dat “onvergetelijke momenten” creëert.
Het bureau begon in de zomer van 2020 met het platform en werkt inmiddels samen met zo’n veertig gastronomische restaurants die de diners verzorgen en heeft ruim tweehonderd mensen in dienst voor de bezorging.
“Het is een groot succes, omdat we zijn gegroeid overtreft Valentijn zelfs de kerstdrukte”, vertelt de woordvoerster.
Ontbijtboxen, brunches en verrassingsdiners
Koninklijke Horeca Nederland hoort van ondernemers dat ze van alles uit de kast halen voor Valentijn met onder meer ontbijtboxen, brunches en speciale verrassingsdiners.
Bijvoorbeeld restaurant Hemel en Aarde in Utrecht dat "een aangepast diner met allerlei romantische verrassingen" aanbiedt.
Maaltijdbezorgdienst Deliveroo verwerkte vorig jaar met Valentijnsdag 16 procent meer bestellingen dan op een normale dag in dezelfde week. "We verwachten daarom zondag ook een stijging", vertelt de woordvoerster.
"Als het extra druk wordt, krijgen onze bezorgers automatisch meldingen voor opdrachten in hun buurt, dat lost zich vanzelf op." Volgens de woordvoerster is het vanwege de gesloten restaurants de laatste tijd elk weekend extra druk.
Maaltijdbezorger Thuisbezorgd.nl verwacht geen speciale stijging op Valentijnsdag."Het is wel een evenement, maar het is niet befaamd", vertelt de woordvoerder. "Het valt niet in de categorie van nieuwjaarsdag of Koningsdag, wanneer het extreem druk is."
Traditionele cadeaus als bonbons en juwelen zijn in trek
Traditionele geschenken voor Valentijnsdag doen het ook dit jaar weer goed, ondanks de coronacrisis. Zo worden vaak parfum en schoonheids- en verzorgingsproducten gekocht, net als bonbons en juwelen. Komende zondag wordt de 'dag der geliefden' gevierd.
Bijna 40 procent van de Nederlanders wil dit jaar Valentijnsdag extra speciaal maken, zo volgt uit de zogeheten Love Index.
Dit is het jaarlijkse onderzoek naar Valentijnsdag van creditcardmaatschappij Mastercard. Bijna een derde is van plan meer uit te geven dan vorig jaar, is een andere uitkomst van de Love Index.
De insteek van de valentijncampagne van bol.com is dit jaar meer gericht op een cadeau voor dierbaren in het algemeen en niet alleen voor een geliefde.
"We zien ook het effect van de huidige coronamaatregelen terugkomen in de verkopen; dit jaar worden er bijvoorbeeld meer spellen verkocht dan vorig jaar", vertelt de woordvoerster.
"Klanten kopen meer cadeaus voor een leuk en gezellig avondje thuis. Daarnaast doen traditiegetrouw producten als geschenksets van Rituals, activiteitentrackers, boeken en parfum het erg goed."
Vrouwen doen elkaar lingerie cadeau
Ook lingerieketen Livera merkt dat niet alleen maar mannen een lingerieset voor hun geliefde kopen. "We zien steeds vaker dat vrouwen elkaar lingerie cadeau doen."
Lingerieketen Hunkemöller merkt de trend ook op en richt zijn campagne op "het delen van de liefde, met of zonder partner". "Vrouwen willen er iets leuks van maken, er is een grote vraag naar body's en catsuits," aldus de woordvoerster. Hunkemöller is zondag geopend in Nederland voor 'click and collect'.
Bij ICI PARIS XL loopt de verkoop in de aanloop naar Valentijnsdag goed. Met name parfum doet het goed, maar ook geschenksets waar verschillende verzorgingsproducten in zitten. "We merken dat Valentijnsdag nog steeds een moment is waarbij een cadeau wordt gekocht voor een geliefde", zegt een woordvoerder.
Bij bonbonverkoper Leonidas lopen de zaken voor Valentijn ook goed. De winkelketen verkoopt bijvoorbeeld bonbons in verpakkingen in hartvorm.